D-vitamintillskott för vegokost

Vegovitamin D3-1

Vitamin D3 bildar vi själva av solens ljus men på vinterhalvåret i Sverige är det inte möjligt. Vår sol är för svag och då gäller det istället att man får i sig D-vitamin via maten. Eftersom det kan vara svårt så har man börjat berika livsmedel med extra D-vitamin, såsom margarin och mjölk (även växtmjölk). Naturliga källor till D-vitamin är fet fisk, kött, ägg mm. Men då det är väldigt olika hur mycket D-vitamin man får i sig via maten kan ett tillskott vara på sin plats. Livsmedelsverket rekommenderar alla som äter helt vegetariskt att äta D-vitamintillskott året om.

Vitamin D3 framställs normalt ur fårull vilket inte passar en strikt vegetarisk kost. Nu har man kommit på att lav innehåller naturligt vitamin D3 och kan äntligen framställa helt vegetarisk vitamin D3, lämplig för alla, godkänd av the Vegan society. Vår Vegovitamin D3 innehåller 2500 IE av vitamin D3 från lav.

Varför är då vitamin D så viktigt?

Vitamin D bidrar till immunsystemets normala funktion, normala kalciumnivåer i blodet, normal benstomme, normal muskelfunktion, normala tänder mm.

Det finns också mycket ny forskning, kanske Vitamin D även kan göra oss piggare och gladare?

Vitamin D3 eller vitamin D2?

Vitamin D3 är den kroppsegna varianten av vitamin D som man vet har ett bra upptag, kallas också kolekalciferol. Vitamin D2, ergokalciferol, är en variant som bildas i bla svampar och jäst. Den har traditionellt använts i veganprodukter då det tidigare inte fanns några vegetariska vitamin D3 produkter. Enligt livsmedelsverket så är bioaktiviteten lägre för vitamin D2 än för vitamin D3 som är den fysiologiska formen. Studier* visar att den sannolikt inte är lika effektiv för oss människor som vitamin D3.

* . ARMAS L, HOLLIS BW, HEANEY RP. Vitamin D2 Is Much Less Effective than Vitamin D3 in Humans. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism 89(11):5387–5391.

 

Leave Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *